Rezultati natečaja za osnovnošolce – Spremembe …
Center za filozofijo za otroke in kritično mišljenje je ob mednarodnem dnevu sobivanja v miru in mednarodnem dnevu svetlobe razpisal nagradni natečaj za učence_ke 7.-9. razreda osnovne šole z naslovom Spremembe … Namen je bil, da učenci_ke kritično razmišljajo o spremembah in življenju s spremembami – si postavljajo vprašanja, utemeljujejo, iščejo alternative, pogledajo na temo z različnih zornih kotov itn.
Več o natečaju si lahko preberete TUKAJ.
Zahvaljujemo se vsem učencem_kam in mentorjem_icam, ki ste se s prispevki odzvali na natečaj. Učenci_ke so v njih na zanimiv, ustvarjalen in kritičen način razmišljali o raznolikih spremembah, ki jih opazijo ali se jim dogajajo v življenju.
Izmed oddanih prispevkov je komisija izbrala tri, ki bodo tudi nagrajeni. To so:
- 1. mesto: Maj Kolar, Osnovna šola Miklavž na Dravskem polju – za prispevek z naslovom Spremembe danes, jutri, nekoč (mentorica dr. Ana Koritnik)
- 2. mesto: Lana Mirt, Osnovna šola Miklavž na Dravskem polju – za prispevek z naslovom Spremembe v vsakdanjem življenju (mentorica dr. Ana Koritnik)
- 3. mesto: Izabela Marodi, Osnovna šola Ivana Cankarja Trbovlje – za prispevek z naslovom Najstništvo (mentorica Blanka Gombač)
Iskrene čestitke nagrajencem ter HVALA vsem za sodelovanje!
UTEMELJITEV NAGRAD:
NAGRADA ZA 1. mesto: Maj Kolar – SPREMEMBE danes, jutri, nekoč …
V prispevku učenec umešča svoj premislek o spremembah v različne časovne in krajevne okvire ter o njih razmišlja v povezavi s filozofskimi dilemami. K spraševanju o spremembah in možnostih vplivanja nanje ga, zanimivo, kot simbol minljivosti in sprememb spodbudi strgana vrvica za obešanje perila, ki jo opazi doma. Z občutljivostjo za svet okoli sebe učenec izhaja iz osebnih izkušenj in opažanj sprememb, pri čemer se zaveda njihovih tako svetlih kot temnih plati. Razmišlja o njihovih vzrokih in posledicah, njegov pogled pa ostaja usmerjen v prihodnost, v iskanje rešitev. Besedilo ohranja skladnost in premišljenost; miselni tok, ki se začne z drobnim vsakdanjim trenutkom, se v zaključku ponovi ter tako sklene krog. Učenec se v besedilu dotika temeljnih filozofskih vprašanj – o svobodni volji in determinizmu, o času in obstoju, o družbi in pravičnosti. Njegovo pisanje ni le refleksija, temveč tudi povabilo k filozofskemu razmisleku.
NAGRADA ZA 2. mesto: Lara Mirt – spremembe v vsakdanjem življenju
Učenka razmišlja o spremembah kot neizogibnih stalnicah našega življenja, ki so raznolike tako po velikosti (navade : prelomnice) kot moči (veter : nevihta). Opozori na možnost raznolikega odnosa do sprememb oz. posameznikovega odziva nanje. Kljub temu da se avtorica postavlja v različne vloge in je, kot piše, pri spremembah ključno to, da znamo razmišljati z različnih zornih kotov, se zdi, da jih sama dojema kot priložnost za učenje, osebno rast, kot izzive, vir moči … Pri tem poudarja pomen lastne participacije pri spreminjanju sveta.
NAGRADA ZA 3. mesto: Najstništvo – Izabela Marodi
Kljub zavedanju, da obstajajo raznolike spremembe, ki se dogajajo povsod in imajo tako pozitivne kot negativne učinke, učenka v prispevku na pristen in subtilen način razmišlja o trenutno največji spremembi v njenem življenju – najstništvu. Ob premisleku tega problema prehaja z individualnega na kolektivno, izhaja iz lastnih izkušenj in opažanj, ki jih pretresa z različnih zornih kotov in brez vrednostnih sodb, se zaveda sestavljenosti problema ter verige vzrokov in posledic, potrebe po časovni distanci, prav tako pa tudi potrebe po obstoju sprememb in možnosti za sprejemanje in soočanje z njimi.
Objavljamo nekaj izbranih povedi iz različnih prispelih besedil:
… Tik preden sem pričel pisati ta prispevek, se nam je doma strgala vrvica za obešanje perila, pa sem se vprašal: Ali bi jaz lahko naredil kaj, da se ta »sprememba« sploh ne bi zgodila? Ali je o tem odločala mama, ki je vsak vikend nanjo vesila perilo? Lahko pač ne bi vesila perila nanjo, pa se nikoli ne bi strgala? Ali je na to vplival čas? … (Maj Kolar, OŠ Miklavž na Dravskem polju)
Spremembe so stalnica našega žuljenja. So kot veter, ki včasih nežno zapiha, drugič pa nas pretrese kot nevihta. V vsakdanjem življenju se srečujemo z neštetimi spremembami – od majhnih navad, kot je sprememba jutranje rutine, do velikih življenjskih prelomnic, kot je selitev ali kaj podobnega. Pogosto se sprememb bojimo – a zakaj je temu tako? Ali jih mogoče dojemamo kot negativnost ali kot neko negotovost? … (Lana Mirt, OŠ Miklavž na Dravskem polju)
… Vsak ima svoj način soočanja in sprejemanja sprememb. Najstništvo je težko obdobje. največ sprememb se nam zgodi ravno takrat. V tem obdobju smo še posebej občutljivi in razdražljivi. Nekatere spreminjanje zelo plaši. Strah jih je, ne razumejo, kaj se jim dogaja … (Izabela Marodi, OŠ Ivana Cankarja Trbovlje)
(ChatGpT) … Vsi ga uporabljamo, vsaj meni se zdi, da počitek od njega naj vsak si priskrbi. Tudi brez njega svet se vrti … (Mila Zec, OŠ I Murska Sobota)
… Naši možgani rabijo razmišljanje in treniranje, zato je potrebno, da jih čim več in čim bolje uporabljamo … (Val Julij Polanič, OŠ I Murska Sobota)
… Ni mogoče spremeniti vsega, s čimer se soočamo, ampak ni mogoče spremeniti ničesar, dokler se ne soočimo … (Lara Lesjak, OŠ Raka)
… Na svetu je veliko problemov, ki jim večina ljudi ne pristopi, čeprav lahko zelo vplivajo na naša življenja. Eden bolj perečih problemov je onesnaženost Zemlje, s katerim pride tudi do podnebnih sprememb. Zadeva ne samo človeška bitja, temveč tudi živalski in rastlinski svet, ozračje, prst in celoten planet … (Lora Karakaš Korošec, OŠ Miklavž na Dravskem polju)
… A kaj naj, življenje pač ni fer, kot pravijo, in vse spremembe ne morejo biti dobre … (Rebeka Smodiš, OŠ Ivana Cankarja Trbovlje)
…
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!