Selnica ob Dravi – 14. junij 2022

Izvajalki: Gala Očko, Eva Cvitanič Tutorka/ Didaktičarka/Mentorica: doc. dr. Smiljana Gartner in Maja Vačun, prof.
Skupina: OTO-fiBi Datum: 14. 6. 2022
Vsebina: Strah, pogum, rutina Udeleženci: 3. razred OPB
Splošni cilji:

·       Razvijanje kritičnega, kreativnega, skrbnostnega in sodelovalnega mišljenja,

·       razvijanje kulture dialoga (izražanje in zagovor lastnih mnenj, poslušanje, upoštevanje stališč drugih itd.),

·       reflektiranje lastnih preteklih izkušenj v povezavi s strahom, pogumom in rutino.

Operativni cilj:

·       Učenci razmišljajo o pojmu: strah, pogum in rutina (v aktivnosti Igra strah in pogum in v debati o vsakdanjih rutinah)

·       učenci razlikujejo med opažanjem in interpretacijo (s pomočjo delovnega lista),

·       učenci prepoznavajo svoje strahove in razmišljajo o načinih spopadanja z njimi, (v aktivnosti Igra strah in pogum)

·       učenci prepoznavajo svoje rutine in jih vrednotijo ( v debati o svojih vsakdanjih rutinah).

Stimul:

Zgodba o prestrašeni veverici, plišasta veverica.

Oblike dela:

Individualna oblika dela (zapisovanje lastnosti, lasten premislek), delo v dvojicah (zapisovanje lastnost, reševanje delovnega lista), skupinsko delo (igra o strahu in pogumu, debata, zaključna aktivnost).

Učne metode:

Metoda razprave, reševanje delovnega lista.

Potrebni materiali:

Delavni listi, barvice, rdeč papir, zelen papir, zgodba, plišasta veverica, vrečka z listki.

ČAS (okvirni) DEJAVNOST UČITELJEVA AKTIVNOST
1 minuta Pozdrav. Zahvala, da so prišli.
 4 minute Predstavi veverico. Gala: Napoved aktivnosti: »Danes je z nama prišla veverica. (Pokaževa jim plišasto igračo in jo položiva na sredino kroga.) Preden o njej, kaj več izvemo, si jo oglejmo in razmislimo o tem, kaj lahko o njej povemo ali kakšne lastnosti ji lahko pripišemo.«

Eva: Individualno delo: vsak učenec zapiše lastnosti in dejstva o veverici.

Skupinsko delo: v krogu preberemo odgovore.

Obe: Vprašanja facilitatorja (odvisna od odgovorov učencev): Iz česa to sklepaš?; Ali je to splošno značilno za veverice?; Kako si na podlagi njega videza sklepal o tej lastnosti?  Kaj smo ugotovili? Kaj iz tega sled? Ali lahko sklepamo na to, kakšna je veverica po notranjosti?

5 minut Branje zgodbe. Gala: Napoved aktivnosti: »Sedaj bomo veverico bolje spoznali s pomočjo njene zgodbe

Oblikovanje bralne skupnosti: »Ali so med nami prostovoljci, ki bi želeli med zgodbo prebrati, kaj je veverica zapisala v svoj urnik?« Če kdo izrazi željo, dobi med branjem zgodbe listek z napisom veveričine dnevne rutine (več v prilogi Zgodba). Če se nihče ne javi, urnik veveričine rutine preberejo študentje. Vsi udeleženci pa med branjem zgodbe raziskujejo, kaj veverica skriva v kovčku prve pomoči.    

8 minut Aktivnost: opažanje ali interpretacija. Eva: Vprašanje facilitatorja po branju: »Katere lastnosti pa bi lahko pripisali veverici sedaj, ko ste jo bolje spoznali?«

Navodilo facilitatorja: »S svojim sosedom se pogovorite o tem in lastnosti zapišite na list.«

Obe: Vprašanja facilitatorja: »Katere lastnosti ste lahko po prebrani zgodbi pripisali veverici? Katere informacije so vam pomagale, da ste prišli do teh lastnosti? Da je veverica prestrašena/pogumna/organizirana je to dejstvo ali mnenjem? Kakšna je razlika med dejstvom in mnenjem?«

Reševanje delovnega lista v dvojicah (več v prilogi delavni list) 

20 minut Aktivnosti in debata. Gala: Navodila facilitatorja: »Veverica je za nas pripravila igro.«

1.       Navodilo igre Strah in pogum – Če se strnjate s prebrano trditvijo, se postavite na stran, kamor smo položili zeleni list, če se ne strinjate s prebrano trditvijo se postavite na stran, kamor smo položili rdeči list. Če se s trditvijo delno strinjate, se postavite na sredino med obema listoma.

1.1   Strah me je teme. Vprašanja facilitatorja: Kaj pomeni tema za vas, ki ste se postavili na rdečo stran in kaj za vas ki ste se postavili na zeleno stran? Kaj dela temo tako strašno? Kaj vam pomaga pregnati strah pred temo? Kako bi nekomu razložili kaj je strah? Kako bi nekomu razložili, kaj je strah pred temo? Vas je manj strah, če imate ob sebi prijatelja ali starša?

1.2   Eva: Strah me je ocenjevanja v šoli. Vprašanja facilitatorja: Česa te je pri ocenjevanju strah? Zakaj te je tega strah? Se strah pred ocenjevanjem in strah pred temo razlikujeta? Kako? Če imajo vsi ljudje enak strah, kako se njihov strah razlikuje?

1.3   Gala: Človek se lahko boji nečesa, česar nikoli ni doživel. Vprašanja facilitatorja: Se lahko ljudje bojijo nečesa, česar niso nikoli doživeli? Zakaj ne, zakaj da? Navedi primer, kadar se oseba boji nečesa, česar še nikoli ni doživela. Vas je strah česa, česar še niste doživeli? zakaj? Ste že kdaj poskusili nekaj, česar ste se bali, a ste ugotovili, da ni tako slabo, kot ste pričakovali? So se ti strahovi, ki so se vam takrat zdeli razumni, po izkušnji zdeli nerazumni?

1.4   Eva: Kadar me je strah, želim to pred prijatelji skriti.  Vprašanja facilitatorja: Ste že kdaj skrivali strah pred prijateljem? Zakaj ali zakaj ne? Zakaj mislite, da bi nekdo skrival svoj strah pred drugo osebo? Kako se človek obnaša, ko je prestrašen?

1.5   Gala: Človek, ki ga je strah, ne more biti pogumen. Vprašanja facilitatorja: Kaj pomeniti biti pogumen? Kako se nekdo obnaša, ko se počuti pogumnega?  Zakaj je ali zakaj ni mogoče biti hkrati pogumen in prestrašen? Se spomnite časa, ko ste ravnali pogumno? Vas je bilo ob tem strah? Ali je lahko neko dejanje sploh pogumno, če človeka ob tem ni strah?

1.6   Eva: Pogumen sem samo, če počenem nevarne stvari. Vprašanja facilitatorja: Kaj o trditvi pravi stran, ki se je postavila k rdečemu listu in kaj stran, ki se je postavila k modremu listu? Imate kakšen primer, kadar ne počeneš nevarnih stvari in še vedno veljaš za pogumnega? Katera so pogumna dejanja? Ali ste pogumni takrat, ko počnete pogumna dejanja ali ko občutite, da ste pogumni? Je lažje biti pogumen, če imaš druge, ki ti pomagajo? Si lahko pogumen, če ti drugi pomagajo se spopasti s situacijo?

1.7   Strah nas je lahko strahu. Vprašanja facilitatorja: Kako bi razmišljal človek, ki bi ga bilo strah strahu? Kako bi se vedel človek, ki bi ga bilo strah strahu? Navedi primer. Kako bi se vedel človek, ki bi ga bilo strah vseh stvari, ki ga ne prestrašijo? (Opomba: Pretežka vprašanja za razumevanje učencev 3. razreda? Verjetno ja.)

2.       Gala: Navodila aktivnosti Rutina: Pogovarjali se bomo v krogu. Vsak naj pove eno aktivnost, ki jo počne vsak dan ob isti uri in povpraša soseda: »Kaj pa ti počneš vsak dan ob isti uri?« in mu poda plišasto veverico. (Demonstracija) Eva: V naslednjem krogu bo sledilo vprašanje:  »Kako bi se počutili, če tega več ne bi bilo na tvojem urniku?«

Vprašanja facilitatorja: Zakaj menite, da je dobra ideja imeti rutino (plan dela za vsak dan)? Ali je slabo, če delate isto stvar vsak dan? Na katere stvari se vam zdi, da morate biti pripravljeni? Se vam zdi pomembno, da se pripravite? Ali obstajajo stvari, na katere ne morete biti pripravljeni? Bi se teh stvari bali, če bi se vam dejansko zgodile? Se lahko preveč pripraviš? Zakaj? Zakaj mislite, da se Prestrašena veverica tako dobro počuti, ko poskusi nekaj novega? Katere stvari ne bi želeli spremeniti v svojem življenju?

 

5 minut Zaključek . V zaključku vsak učenec dokonča stavek »S pomočjo Prestrašene veverice sem začel razmišljati o …« preden razkrijejo, o čem so razmišljali tekom ure, imajo pol minute časa za razmislek.