Otroci se seznanijo s tematiko nasilja vpeto v širši družbeni kontekst, kar jim omogoča premislek o dilemah in problemih, s katerimi se srečujejo v svojem okolju.
Kratek povzetek vsebine
Nekoč je živela čreda slonov. Vsi so bili enake sive barve, razen Elmerja, ki je bil drugačen. Bil je slonček iz živopisanih krpic blaga in drugi sloni so se radi šalili z njim. Nekega dne pa se je odločil, da želi biti podoben drugim in se je na skrivaj povaljal po jagodah, da je postal take barve kot navadni sloni. Ko se je vrnil v čredo, ga drugi sloni niso prepoznali. Tedaj pa je pričelo deževati in dež je spral z njega slonjo barvo. Sloni so se začeli krohotati, ker jih je tako imenitno potegnil. Od takrat vsako leto praznujejo Elmerjev dan.
Vir: McKee, David (1995). Elmer. Ljubljana: Epta.
POTEK URE
- Priprava:
a. Natisnite pripravo (opcija)
b. Poiščete slikanico: McKee, David (1995). Elmer. Ljubljana: Epta. - Preberite besedilo slikanice in poglejte ilustracije
- Pogovor
- Uvidi, refleksija o vsebini in poteku pogovora.
- Ustvarjanje
ZAČETEK
- Poveste, da bomo prebrali slikanico o Elmerju in se o njej pogovarjali.
- Navodila za otroke:
a. Poslušajo vprašanja.b. Razmišljajo.
c. Če želijo, dvignejo roko in, ko dobijo besedo, povedo svoje mnenje.
VPRAŠANJA
1. Začetna spodbuda
Preberemo zgodbo. Med branjem lahko zastavimo naslednja vprašanja:
Ali opazite na slončku kaj posebnega?
Zakaj mislite, da slonček Elmer ni srečen?
Ali je prav, da se drugi sloni tako vedejo do Elmerja?
Kako mislite, da se počuti Elmer?
Zakaj Elmer želi, da bi bil enak drugim slonom?
Elmer je postal siv tako kot so drugi sloni. Ali to pomeni, da je zdaj čisto enak drugim slonom?
Zakaj Elmerja nihče ne opazi?
Kako se zdaj drugi sloni obnašajo do Elmerja?
2. Pogovor
Navezava na lastne izkušnje:
Poznate koga, ki je drugačen? Po čem se razlikuje od drugih?
Kako se obnašate do njega? Se z njim družite, igrate ipd.?
Ali ste že sami kdaj doživeli, da se je kdo grdo obnašal do nekoga, ki je drugačen? Kako ste se pri tem počutili? Kako ste ravnali?
Ali ste se tudi sami že kdaj grdo obnašali do nekoga, ki je drugačen? Zakaj?
Opredelitev in analiza pojma:
Kaj mislite, da pomeni biti drugačen od drugih?
Dobro poglejte drug drugega. V čem ste si podobni? V čem vse se razlikujete med seboj? Ali se razlikujete med seboj samo po izgledu? Kako se še razlikujete med seboj – kaj je komu zelo všeč, v čem je kdo zelo dober, kaj zna kdo zelo dobro narediti ipd. (vprašanja o zanimanjih, nadarjenosti, spretnostih ipd.)?
Ali želite biti enaki svojim prijateljem?
Ali želite biti drugačni od njih?
Vrednotenje:
Kako je, če si drugačen od drugih? Je to nekaj slabega? Zakaj?/Zakaj ne? Ali je to lahko tudi dobro? Zakaj?/Zakaj ne?
Miselni eksperiment:
Kako bi bilo, če bi bili vsi ljudje čisto enaki?
3. Ustvarjalna spodbuda
Otroci naj narišejo slončka Elmerja. Na koncu lahko skupaj pogledamo risbice in jih
primerjamo – v čem so si vsi Elmarji podobni in v čem se razlikujejo
Vprašanja so opcijska in okvirna. Izbor naredite sami oziroma se zanje odločate glede na vsebinski potek pogovora.
– Portal BOS – Slovarske in besedilne zbirke, http://bos.zrc-sazu.si/ (4.1.2018).
– Akademie Kinder philosophieren. (2014). Wie wollen wir leben? München: Oekom Verlag.
– Gartner, Smiljana in sodelavci (2011). Povej mi s pravljico. Raziskovanje etike z majhnimi in velikimi otroci. Nova Gorica: Melior, Založba Educa.